Bolest při cvičení jógy

V dnešní uspěchané době, kdy chce každý všechno hned a nejlépe včera bylo pozdě, je docela rozšířený názor, že cvičení musí bolet. Oblíbené heslo zní: "no pain - no gain". Toto rčení možná platí v různých oblastech a aspektech života, pokud jej však vtáhneme do jógového cvičení, bude postupně působit destruktivně. Patandžali v gasutře říká: "bolesti, která ještě nenastala, jest třeba se vystříhat". Smysl je zřejmý. Všechno co prožíváme, nechává v našem podvědomí stopu či otisk. A každý podvědomý otisk se dožaduje pakování. To znamená, že pokud budete často cvičit ásany způsobem, který vyvolává bolest, bude vaše cvičení v budoucnosti vytvářet bolesti ještě více. Nejen, že tím ublížíte svému organismu, ale opakované vrývání bolesti do podvědomí vás nutí soustředit se na nepříjemné tělesné pocity. To však není našim cílem. Jóga má vést ke zdokonalení těla, aby se z něj stal spolehlivý a účinný nástroj na cestě ke svobodě. Aby vám tělo spolehlivě a co nejdéle sloužilo, měli by jste se o něj poctivě starat. Pokud tedy budeme respektovat možnosti a hranice našeho těla a přitom budeme mít ze cvičení radost, jsme na nejlepší cestě svá těla posílit a napravit. Pochopitelně musíme mít také štěstí na uvědomělého a kvalitního instruktora, který nás našim cvičením provází. Mezi nepříjemné tělesné vjemy, které se mohou při cvičení ásan objevit, patři tvůrčí nepohodlí a zbytečná bolest

U cvičení ásan je důležité rozlišovat mezi bolestí a nepohodlím či nepříjemným pocitem. Když natahujete určitý sval nebo držíte určitou silově náročnou pozici, vzniká určité nevyhnutelné nepohodlí. To pramení z natahování nebo posilování určitého svalu - ničeho nedosáhneme, pokud nepodstoupíme určité nepohodlí. Pokud pocítíme bolest, musíte se vrátit o něco zpátky, nebo polohu jinak přizpůsobit, cvičit s větší přesností a vrátit se zpět do zóny nepohodlí. K tomu potřebujete určité anatomické a fyziologické znalosti. Měli by jste se proto naučit každou polohu procítit a neustále upravovat její provedení, dokud svou pozornost rovnoměrně nerozprostřete po celém těle. Jakmile k tomu dojde, tělo skoro nevnímáte. Zní to paradoxně, ale vnímáte především tehdy, pokud je něco špatně. Když je tělo správně srovnané, objeví se tichá nehybnost, pevnost a součas pulzující lehkost. Mysl se stane tichou, bez ambicí a egoistických tendencí. Jakmile docílíte v ásaně této kvality, máte vyhráno. 

Zbytečná bolest - každá takováto bolest pociťována v kloubech, vazech či svalových úponech je zbytečná. Do této kategorie spadá většina bolestivých odezev, které lidé vnímají při cvičení ásan. Lze se jí velmi snadno vyhnout a téměř vždy bývá důsledkem chybného přístupu a techniky. Tuto bolest snadno rozpoznáte, protože velmi rychle zmizí, jakmile napravíte chybné postavení těla. Buďte vnímaví a poslouchejte dobře své tělo. Pokud budete v bolestivé praxi pokračovat, již existující negativní tendence - kupříkladu k sebetrýznění, perfekcionismu či prostému egoismu - se ve vás ještě posílí. A takové cvičení nemá žádný logický smysl... 

zdroj:

MAEHLE, Gregor. Aštanga vinjása jóga, podrobný průvodce středně pokročilou sestavouPřekl. Michal Šubrt. Vyd. 1.: FONTÁNA, 2014 ISBN 978-80-7336-765-7 

Copyright © 2020 martinfajka.cz | všeobecné obchodní podmínky | vytvořil: matodesign.cz

nahoru